1. Inleiding
De Learn! Foundation is in 2009 opgericht. De oprichtingsstatuten zijn vastgelegd bij Holtman notarissen Utrecht. De statutaire naam is ‘Stichting Learn!’. Wij hebben ervoor gekozen om te handelen onder de naam Learn! Foundation.
2. Missie
Onze missie is het creëren van gelijke onderwijskansen voor kansarme kinderen en jongeren in Kilifi, Kenia. Goed onderwijs is de sleutel tot persoonlijke groei, zelfstandigheid en het doorbreken van armoede. Met directe ondersteuning en samenwerking met lokale gemeenschappen streven wij naar duurzame verbetering van onderwijskansen.
Wij bieden:
• Studiebeurzen;
• Naschoolse begeleiding;
• Lesprogramma’s die bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid.
Wij geloven dat onderwijs de basis vormt voor een sterke, zelfredzame gemeenschap.
3. Visie
Wij streven naar een wereld waarin ieder kind, ongeacht afkomst of inkomen, de kans krijgt zijn of haar talent te ontwikkelen.
Onze kernwaarden zijn:
• Toegankelijkheid > onderwijs moet voor iedereen beschikbaar zijn;
• Eerlijkheid > kwaliteit van onderwijs mag niet afhangen van sociale of financiële achtergrond;
• Duurzaamheid > oplossingen moeten lokaal verankerd en langdurig effectief zijn.
Samenwerking met lokale partners, scholen en gemeenschappen staat centraal want verandering ontstaat van binnenuit, met de mensen uit de lokale communities zelf.
4. Context en noodzaak
4.1 Onderwijsfinanciering Nederland versus Kenia
• In 2025 krijgt een school voor voortgezet onderwijs een basisbedrag van ongeveer
€ 9.507,49 per leerling in het vwo, havo, mavo of vbo. Voor leerlingen in het praktijkonderwijs is dit bedrag € 11.185,30.
• Kenia: Ongeveer € 20 per leerling per jaar. Veel kinderen kunnen schoolgeld of de verplichte schooluniformen niet betalen. Scholen kampen met een tekort aan gekwalificeerde leraren, onvoldoende infrastructuur en gebrek aan lesmateriaal.
4.2 Gevolgen
Deze situatie leidt tot een hele grote beperking van de kansen op een betere toekomst. Learn! Foundation focust op directe, effectieve interventies die een meetbaar verschil maken, zoals studiebeurzen, bijlessen, computerlessen en life skills-en managementprogramma’s, zodat de leerlingen voorbereid zijn op het 'entrepeneurschap' In Kenia 'Fundi' genaamd.
4.3 Lokale uitvoering
Via directe communicatielijnen met Learn! Foundation CBO wordt hulp efficiënt en effectief ingezet. Het lokale kantoor fungeert als eigenaar van projecten, waardoor verantwoordelijkheid en continuïteit worden gedeeld.
5. Kernactiviteiten
1. Studiebeurzen voor kansarme, gemotiveerde jongeren;
2. Ondersteuning van lokale scholen met leermaterialen, gereedschap (voor vakscholen) en docententraining;
3. Persoonlijke ontwikkeling via mentorprogramma’s, loopbaanbegeleiding en trainingen in sociale en digitale vaardigheden;
4. Samenwerking met lokale gemeenschappen voor duurzame, lokaal gedragen oplossingen;
5. Transparantie en verantwoord beheer van fondsen;
6. Investering in toekomstbestendige vaardigheden zoals ondernemerschap, duurzaamheid en digitale geletterdheid.
6. Onderwijsverbetering en kwaliteitsversterking
• Train-the-teacher programma’s: training van lokale leraren;
• Ontwikkeling van lokaal passend lesmateriaal;
• Digitale geletterdheid: workshops en ICT-ondersteuning.
7. Lokaal eigenaarschap en continuïteit
• Capaciteitsopbouw bij Learn! Foundation CBO;
• Actieve betrokkenheid van de lokale gemeenschap bij programma’s en besluitvorming.
8. Gelijke kansen en gendergelijkheid
• Studiebeurzen speciaal voor meisjes en jonge vrouwen;
• Empowermentprogramma’s: zelfvertrouwen, leiderschap en ondernemerschap;
• Mentorschap door vrouwelijke lokale rolmodellen, onder andere onze afgestudeerde universitair opgeleide studentes die als vrijwilliger in onze organisatie werken.
9. Strategische samenwerking
• Versterking van bestaande partnerschappen (Wilde Ganzen, Partin, lokale onderwijsorganisaties);
• Samenwerking met lokale overheden, scholen en NGO’s;
• Werving van nieuwe nationale en internationale fondsen.
10. Communicatie en zichtbaarheid
• Actief gebruik van social media en website;
• Delen van verhalen van studenten, vrijwilligers en partners;
• Presentaties en evenementen in Nederland over onderwijs en kansenongelijkheid.
11. Integriteit en corruptievrij werken
• Transparante administratie per project;
• Regelmatig overleg over complexe situaties;
• Nauw toezicht op projectgelden.
Leidraad: Wij zullen in voorkomende gevallen van vermeende corruptie altijd het CBF raadplegen ter ondersteuning. Daarnaast gebruiken wij de publicatie “Couleur Locale” van het CBF.
12. Bestuur en organisatie
• Volledig vrijwillig en onbezoldigd bestuur;
• Onkosten uit eigen middelen, geen salarissen of fondsenwervingskosten;
• Bestuur bewaakt beleid, financiële richtlijnen en dagelijkse leiding;
• Vergadert minimaal drie keer per jaar; jaarlijkse evaluatie van strategie en beleid.
12.1 Verantwoordelijkheden
• Vergaderingen, communicatie, kennisontwikkeling, projectmanagement en administratie;
• Reiskosten volledig door bestuursleden gedragen, ook de reizen naar Kilifi - Kenia.
13. Registratie en lidmaatschappen
• Kamer van Koophandel: 30274180;
• ANBI-status: RSIN/fiscaal nummer 821601283;
• Lid Partin;
• CBF-Erkenning: Erkend Goed Doel sinds 1 maart 2017.
14. Inkomsten en toezicht
• Volledig gebaseerd op vrijwillige giften (geld of natura);
• Interne en externe controle, inclusief openbaar jaarverslag en jaarrekening;
• Transparantie en verantwoording als kernwaarden; jaarlijkse en driemaal uitgebreide CBF-controles.
15. Contact
Voorzitter: Ingrid Vink- van Dam. 📧 ievink@delta.nl 📞 +31 (6) 28403324